torsdag den 8. august 2019

Logbog

UGE 50


Mandag startede vi igen igen dagen op med udformning og opfølgning på planlægning, denne gang skulle vi igang med PERT diagram og Gantt kort. Det har virkelig været en udfordring da der ikke helt klart er givet nogle retningslinjer på hvordan opgaven skal være da det umiddelbart er individuelt fra person til person hvordan man beslutter arbejdsgangen skal være. Det er lidt op ad bakke, men jeg endte da med at komme i mål med mit PERT diagram, jeg fik dog ikke startet på mit Gantt kort. Tirsdag er gået med at printe tegninger ud, skære til og folde da der er endelig aflevering i morgen. 

UGE 49

Mandag startede vi igen dagen op med udformning og opfølgning på planlægning, denne gang skulle vi deles op i grupper på 4 personer og som lave flg. punkter som set i opgaven til højre. Senere på dagen havde vi matematik hvor jeg er i fuld gang med min afsluttende opgave. Tirsdag fik jeg sat koter på mine tegninger, hvilket udløste en diskussion omkring hvor vidt det hed kip eller ej. Vi var en tur over ved tømrerne og forhører os omkring sandt eller falsk. Resten af tirsdag og onsdag formiddag gik med at printe og folde tegninger, hvilke vi skal aflevere til vores makker og derefter rette og komme med konstruktiv kritik. Torsdag fik jeg rettet de fejl min makker havde opdaget og fik de rigtige skraveringer på mit dræn i revit. Senere på dagen havde jeg matematik, hvilket var noget rigtig LXXX! Jeg bøvlede helt vild med Word og kunne slet ikke få det til at fungere, trods hjælp fra flere garvede brugere lykkedes det stadig ikke. Fredag begyndte jeg med mit PERT diagram over mine funktioner til julefrokosten, som er de næste opgaver til udformning og opfølgning på planlægning.


UGE 48


Mandag startede vi dagen op med udformning og opfølgning på planlægning, hvilket betød at vi skulle lære hvad en god mødeindkaldelse og dagsorden bestod af. Efterfølgende skulle vi lave opgave 1 som set på billedet. Dagen afsluttede vi med matematik. Tirsdag fik vi en kort gennemgang af tjeklisten som bruges til at rette vores opgaver. resten af dage fik jeg lige opdateret mine situationforklaringer. Onsdag og torsdag gennemgik jeg mine tegninger for fejl og mangler. Fredag gik med at få tegningshoved og papirformatet til at passe og gøre klar til print. 

UGE 47

Mandag fik jeg startet på min situationplan, alt dette var meget nyt og jeg fik derfor hjælp af Helle til at komme igang. Under fjernundervisningen blev det gennemgået meget hurtigt. Senere på dage havde vi matematik med liniære funktioner og blev informeret omkring eksamensopgaver. Tirsdag havde vi aflevering af brugervejledning hvilket jeg har afleveret. Jeg fik lavet niveaufri adgang på mit aktivitetshus, hvilket tog det meste af dagen da jeg havde en masse jeg skulle have undersøgt. Jeg fik også lavet lidt videre på min situationplan. Onsdag skulle vi aflever prisberegning, hvilket jeg har afleveret ved at ligge det på min blog. Jeg havde siden mandag overvejet om jeg skulle lave dræn på aktivitetshuset og det besluttede jeg mig så for at gøre. Jeg fik også opdateret min blog omkring placering af rum. Torsdag gik videre med situationplan efterfulgt af matematik. Fredag fik jeg rettet en masse småting jeg lige manglede hist og her. 


UGE 46

Mandag og tirsdag havde jeg barn syg. Onsdag fik vi undervisning i brugervejledning. Vi fik til opgave at lave en brugervejledning i givne grupper. Efterfølgende fik vi en opgave at danne grupper på 2 personer og lave en brugervejledning på et hæve-sænkebord. Jeg er i gruppe med Nadia. Torsdagen fortsatte vi hvor vi slap, og fik lavet brugervejledningen færdig og afleverede. Vi begyndte ligeså stille på at gennemgå Dennis og Ejners virksomhed og komme med konstruktiv kritik. Sener på dagen havde jeg matematik og lavede parabler eller hvad det nu hedder :-D Fredag fik vi færdiggjort Dennis og Ejners virksomhed og afleverede i moodle. Vi fik sagt farvel til 2. hovedforløberne og fik kage. Resten af dage arbejdede jeg med at få sat rendejern på min bygning i revit.

UGE 45



Mandag startede vi dagen ud med at have kvalitetstyring- vi blev introduceret til en opgave hvor vi skal analysere en virksomheds situation, vi skal komme med løsningsforslag og beslutte hvilke kvalitetsomkostninger, det måtte have for virksomheden. Vi skal arbejde i grupper af to personer. Nadia og jeg er i gruppe sammen. Vi blev færdige samme dag. Senere på dagen havde vi matematik- her havde vi en snak om evt. eksamen og eksamensopgaver. Vi gik herefter videre med Trigonometri. Tirsdag afleverede vi vores U-værdi opgave på bloggen og fik derefter til opgave at kigge hinandens opgave igennem og komme med kommentar. I min opgave fandt jeg ud af at min U-værdi på taget ikke opfylder kravene. Jeg har fundet frem til hvilken fremgangsmetode jeg så ville bruge og har beregnet en ny U-værdi på den som heldigvis opfylder kravene. Jeg har ikke tid til at rette mit tag, så det må forblive som det er.
Efterfølgende blev vi introduceret til prisberegning, Sigma, et kort oplæg efterfulgt af en opgave som vi brugte resten af dagen på. 

Onsdag fik jeg skrevet logbog, rettet min blog til  og tilpasset mit fundament i Revit da det var for småt til min ydervæg- det tog resten af dagen.
Torsdag havde vi kvalitetsstyring, her diskuterede vi omkring opgave nr. 4 på klassen. Nadia og jeg gik videre med vores opgave omkring vores virksomhed. Senere på dagen havde jeg matematik.


UGE 44


Mandag gik med at gøre alt klar til fremlæggelse af selvvalgt emne, lavet powerpoint og fundet materialer frem til min spilledåse. Jeg fik også lavet en video af min midlertidige aflevering som findes i en anden fane kaldet- Midlertidig aflevering. Senere på dagen havde vi matematik med retvinklede trekanter. Tirsdag havde vi midlertidig aflevering af vores aktivitetshus- vi havde misforstået opgaven og havde derfor byttet tegninger og tilrettet dem og givet konstruktiv kritik. Efterfølgende havde vi fremlæggelse af vores selvvalgte emne, mit omhandlede lyd. Jeg fremlagde i et powerpoint hvor jeg forklarede udfra, og bragte virkeligheden ind i fakta. Jeg viste til sidst hvad lyd er ved at fremvise en spilledåse på forskellige materialer, hårde og bløde. Netop for at vise hvordan de forskellige materialer påvirker lyden. Senere på dagen fik vi introduktion til en opgave omkring U-værdi, hvilket vi havde resten af dagen til at lave. Den skal afleveres i næste uge. Onsdag var jeg fraværende. Torsdag havde jeg aftalt med Nadia at vi skulle arbejde på vores kvalitetstyrings projekt. Vi har fået til opgave at gå sammen i grupper med 2 personer, Nadia og jeg er i gruppe sammen. Her skal vi lave fiktiv virksomhed hvor vi forklarer hvordan vi kvalitetsstyre den og mm. Senere på dagen havde jeg matematik med vilkårlige trekanter. Fredag gik Nadia og jeg videre med vores projekt.


UGE 43

Mandag havde vi Kvalitetsstyrring- denne gang om statistik. Vi fik til opgave at gå i grupper hvor vi skulle måle 40-50 emner for at finde tolerencen og derefter lave en statistik over det. Efterfølgende gik vi i vores grupper hvor vi er i fuld gang med at skabe en virksomhed og dennes kvalitetsstyrring.
Tirsdag havde vi de første par timer undervisning i Molio tegningsstandarder. Vi gennemgik målsætning, målestokforhold, symboler, tegningsformater, tegningsfoldning, tegningshoved, revisionsskilt og tegningsdisponering. Resten af dagen har vi projekttid- her har jeg valgt at få skrevet lidt i min logbog som de sidste mange uger er blevet forsømt. Jeg fik også kigget lidt på mit selvvalgte emne for at se hvor langt jeg egentlig var nået. 
Onsdag havde jeg barn syg. Torsdag gik jeg videre med mit selvvalgte emne. Senere på dagen havde jeg matematik hvor vi arbejdede med Geometri. Fredag gik med at gøre rette småting på mine tegninger af aktivitetshuset og jeg fik printet tegninger ud og foldet til midlertidig aflevering.

UGE 42


Mandag havde vi Kvalitetsstyrring- vi gennemgik opgaven hurtigt da alle byg eleverne var ret presset- pga. vi skulle aflevere tegninger til Bo om tirsdagen. Jeg havde snakket med Bo, om at jeg ikke nåede at blive færdig til tiden. Jeg har derfor aftalt med ham at han får min aflevering på fredag. Det ville give mig noget mere tid til at blive færdig. Tirsdag gik med at arbejde hårdt på at nå i mål med snittegning og 2D detaljen. Det samme gjorde onsdag. Onsdag aften brugte jeg på at få færdiggjort min aflevering til Kvalitetsstyrring. 
Torsdag havde vi Kvalitetsstyrring- her gennemgik vi den aflevering og diskuterede svarene. Vi gennemgik den næste opgave på tavlen og skulle derefter læse nogle afsnit i en bog, for derfor at diskutere svarene på klassen.
Fredag arbejdede jeg igennem og fik jeg færdiggjort alle mine tegninger. Der er dog noget jeg ikke har fået med, men det har jeg det ok med- jeg har gjort mit bedste.

UGE 41

Mandag undersøgte jeg hvad der er af krav til lyd. Jeg fandt frem til at DS (Dansk Standard) har en standard for lyd klassifikation, Jeg fik fat på vores lærer som vil sørge for at bogen bliver købt for at jeg kan læse mere omkring denne. Jeg gik derfor videre SBi anvisninger og BR18. Senere samme dag fik vi besked om at aflevering af selvvalgt emne er udsat og jeg er derfor gået videre med mit Aktivitetshus projekt. Senere på dagen havde jeg matematik, her gik vi igang med 2. gradsligninger.
Tirsdag gik jeg videre med Aktivitetshusets stueplan. 
Onsdag tog jeg fat hvor jeg slap. Jeg set en masse på Bo's video'er fra fjernundervisning. Jeg kan godt se at jeg skal stille mere skarp på mine tegningsfærdigheder da jeg ikke er ligeså hurtig til det som de andre. Senere på dagen havde vi teknisk dokumentation.
Torsdagen fortsatte med matematik- her gik vi videre med 2. gradsligninger. 
Fredag gik jeg igang med 2D og 3D detaljen samt mit snit.

UGE 40

Mandag påbegyndte jeg mit selvvalgte emne - Lyd! 
Jeg er begyndte at studere, hvad er lyd- for at få en dybere forståelse. Jeg har læst en masse omkring hertz, decibel og frekvenser. Mandagen blev afsluttet med en omgang matematik med brøkudregninger.
Tirsdag og onsdag fortsatte jeg med at læse en del om lyddæmpning, akustik, lydopfattelse, lydabsorbation, sundhed og ultralyd.
Torsdag gik jeg dybere i materialer der er lyddæmpende, hvilket jeg måtte begrænse- da det er et mega bredt marked. Jeg har kigget en del på Ergo Acoustic og EchoPhon. Det er virkelig fascinerende hvordan man kan ændre lyde. Torsdagen sluttede med matematik. Fredag gik jeg i dybden med materialet Troltekt.


UGE 39

Mandag og onsdag havde vi fjernundervisning, onsdag var det sidste dag. Bo kom med alle hans sidste guldkorn. Det har været et lærrigt forløb med fjernundervisning, men jeg syntes godt nok også det har været hård at skulle sidde foran skærmen og lytte så intensivt. Mandag skulle vi aflevere 2D og 3D tegninger til Bo.
Tirsdag havde vi deadline for aflevering af materiale- og konstruktionsanalyse hvilket blev udskudt til onsdag, da vi var flere der ikke havde haft tid nok til at lave det færdigt. Resten af tirsdag gik med at få lavet problemformulering til vores selvvalgte emne, hvilket jeg fik godkendt. Jeg har valgt at skrive om lyd i aktivitetshuset. Jeg tænker det er et utrolig spændende område. Jeg vil skulle begrænse mig selv da det også er et stort emne, men jeg forbliver positiv og glæder mig til at nørde ned i lyden.
Lidt af onsdag fik jeg terpet konstruktion, ligedan torsdag indtil middag. Jeg nåede at blive færdig og fik afleveret til tiden :-) Torsdag over middag startede vi på matematik. Fredag har jeg fået opdateret min blog og fået skrevet logbog. Jeg begynder ligeså stille på vores selvvalgte emne fredag.

UGE 38

Mandag, onsdag og torsdag havde vi fjernundervisning med Bo fra Rybners i Esbjerg igen. Tirsdag og fredag var jeg i fuld gang med materialeanalyse, det tager godt nok længer tid end jeg havde beregnet, men det er spændende.

UGE 37


Mandag, onsdag og torsdag havde vi fjernundervisning med Bo fra Rybners i Esbjerg. Tirsdag havde vi projekttid, hvor jeg fik bygget lidt videre på mit fundament på aktivitetshuset. Tirsdag gennemgik vi kort "den gode rapport". Fredag gik jeg i gang med materialeanalyse.

UGE 36

Onsdag havde vi fjernundervisning for 2. gang. Vi har en fra Esbjerg der hedder Bo, han er rigtig grundig. Det kommer mig til gavn da jeg ikke har den store erfaring i Revit som nogle af de andre :-)
Resten af dagen er gået med projekt. Jeg er rigtig meget i tvivl om jeg skal lave mit rum- dame toiletter-  om til to separate rum da jeg syntes det bliver ret presset i et... Jeg går i overvejelsesfasen og går videre med mit fundament. 

UGE 35

Mandag havde vi igen beregning og konstruktion. Vi har i dag lært om centralt påvirkede trykstænger.

UGE 34

Mandag startede dagen ud med beregning og konstruktion, hvilket jeg stadig finder udfordrende men det begynder ligeså stille at sive mere ind for hver gang. Vi har en utrolig tålmodig lærer :-) Over middag gik vi i fordybelse med vores projekt igen. Her fortsatte jeg min borger analyse og arbejdede en del på min skitsetegning. Jeg havde lidt udfordringer ifht. jeg meget gerne vil have køkkenet i centrum og helst gerne et stort opdeleligt rum til 100 pres. og en mindre rum til 50 pers. sådan man kan holde 3 arrangementer, fester eller andet på samme tid uden de kommer i kambollage med hinanden. Det er ikke helt nemt!

Tirsdag og onsdag gik igen med beregning og konstruktion- vi havde om inertimoment- DET er tungt stof. Jeg brugte hele aftene på at lave opgaver! GAB det var en lang dag...


Torsdag havde vi projekt i de første par timer

UGE 33

Mandag havde vi nivellering med tømrerne hvor vi skulle beregne koter. Vi skulle arbejde i grupper og afsætte kotemål forskellige steder på skolen. Heriblandt lære at bruge et nivellerings apparat. Det var meget spændende og se de forskellige mål vi havde fået, men vores var nu meget fine.
 
Tirsdag og onsdag havde vi beregning og konstruktion med Henrik som er vores primære indu lærer. Det er meget skarp matematik. Da jeg ikke har haft matematik siden 9. klasse i starten af år 2000 så er det meget tung stof, og jeg skal holde tungen lige i munden for at følge med. Det kræver en del forklaringer men det går.
 
Torsdag havde vi nivellering igen- denne gang med Mikkel. Han satte os i gruppe, tre pers, og gav os til opgave at sætte en grund af på et stykke flamingo med søm og murersnor. Det gik rigtig fint lige indtil vi skulle udenfor og sætte grunden af. Det var rigtig møjvejr og der var ikke rigtig nogen kommunikation eller noget samarbejde- lidt ligesom at se 10 høns med afhuggede hoveder :-D Det endte med at vi fik nogle roller hver især, så gik det egentlig ok og vi fik løst opgaven.
 
Fredag gik med at lave håndskitser og vælge mellem alle mine brilliante idéer, hvilket også tog lidt tid. Jeg vil jo meget gerne lave noget fra start som er holbart. Jeg påbegyndte mit skitseforslag i Revit, hvilket var en udfordring da jeg ikke har tegnet særlig meget i revit mens jeg har været på min læreplads. Når jeg er på lærepladsen tegner jeg i GIS systemer som er kort, så jeg opbygger derfor ikke samme erfaring som nogle af de andre der arbejder i det dagligt. Jeg gik så småt i gang med borger analysen.


UGE 32

Mandag startede ud med et "Velkommen tilbage", genopfriskning af regler på skolen og en rundtur på skolen til dem der havde behov for det :-)
Efterfølgende gik vi i gang med at få etableret os ved computerne på vores nye pladser og startede så småt op på bloggen.

Tirsdag gik med at få udfyldt blogadressen på elevplan. Efterfølgende fik vi en gennemgang af vores optimalskema og introduktion til projekt Ødis Aktivitetshus/ borgerhus som går helt til december.
Jeg begyndte også på tidsplanen. Det syntes jeg var lidt udfordrende da der er nye og ukendte ting vi skal forholde os til. Det er meget svært at sætte tid af til noget jeg ingen anelse har om hvad kræver.

Onsdag gik mest med at gøre tidsplan færdig. Det blev den så også- hermed også godkendt :-)
Resten af dagen fik vi undervisning i skitseforslag og moodboard.
Det kræver så noget mere tid end hvad jeg har sat af på min tidsplan, men det skal nok gå med lidt positivt sind.

Torsdag skulle vi have haft introduktion til bulletplan/ ugeskema, men det havde vi allerede gennemgået lidt i tirsdags. Det sprang vi over da der ikke var nogle af os der havde behov for gennemgang. Jeg har valgt at lave en lidt anden model i Excel, som jeg tænker jeg vil mere gavn af :-) Skolen lukkede tidligt, så vi var et par stykker der tog ud til Ødis og så på grunden.
For mig betyder det rigtig meget at jeg sådan fysisk har set mulighederne før jeg sådan rigtig går i gang. Det var utrolig gavnligt at se stedet, omgivelserne og ikke mindst grunden! Det var meget anderledes end det vi havde set på papir... Ikke mindst alle de idéer jeg havde i hovedet var ikke alle sammen mulige.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Konklusion

Opgaven omkring Aktivitetshuset Søglimt i Ødis har indeholdt en masse forskellige indsigter i, hvad det vil sige at projektere et byggeri. H...